Knipschaar

31 mei 2012 - Xuzhou, China

Het is zover, ik heb eindelijk de moed verzamelt om in dit land naar de kapper te gaan.

Krullen kennen ze hier niet, tenzij die met de grootste moeite en een mix aan chemicaliën, kunstmatig aangebracht zijn.
Mijn angst de kapperszaak als een roodharige poedel te verlaten is dus meer dan gegrond. Om die angst iets te verkleinen kies ik een van de grotere kapperszaken, dan maar iets dieper in de buidel tasten; ik ben nooit zo'n grote fan geweest van poedels.

Op elke hoek van de straat is er wel een kapperszaak te vinden. Ik maak mijn keuze gebaseerd op de grote glazen gevel en de kapsels van de mensen met de knipschaar.

Daar ga ik, ik stap twijfelend in de richting van de deur als deze plots met een zwier open zwaait. Twee vrouw sterk staan ze daar om mij te verwelkomen, mijn buik draait een rondje bij dit enthousiasme maar ik hou vol. Ik stap de drempel over, volg de dames en neem plaats in de te grote barokke bank omringd door plaatjes van kapsels met genoeg ruimte voor vogels om in te nestelen.

Waar ben ik aan begonnen...

Ik heb gevraagd naar de prijs om mijn haar een klein beetje bij te punten en ik denk het verstaan te hebben.
Nu echter, begin ik ook te twijfelen aan mijn kunde aangaande het verstaan van Chinese cijfers. Dit is wel een erg luxe kapperszaak...

De dame met haar stralende glimlach komt bij me terug, geeft me een armband die tevens de sleutel tot mijn kluisje vormt. Een kluisje bij de kapper? Mijn tas is veilig opgeborgen als ik even later in een heerlijk paarse, zijde badjas gehesen wordt.   Wil ik mijn haar gewassen? Ja natuurlijk, ik vind dat ik dat wel verdiend heb.. Omdat geen enkele moedige daad onbeloond gaat geniet ik even later van een heerlijke hoofdmassage, liggend in een warme stoel.

Bijna val ik in slaap, maar de dames herinneren me aan mijn missie van vandaag.. de man met de schaar.

Soezig en met ogen die me laten opgaan in mijn omgeving neem ik plaats naast de grote glazen gevel. Een extra mantel om, tegen de vallende krullen en mijn avontuur gaat verder. In mijn beste Chinees en met creatieve gebaren denk ik mezelf duidelijk gemaakt te hebben. De schaar komt dichterbij en ik ben verbaasd over het goede resultaat. Dat wil zeggen, totdat de föhn te voorschijn komt. Mijn prachtig geknipte krullen veranderen langzaam totdat ik toch die poedel zie als ik in de spiegel kijk maar diep ontspannen in mijn paarse japon geef ik mijn allergrootste glimlach en zeg "dank je wel". Dit doe ik voortaan elke week!

En, ik had de getallen goed begrepen, mijn massage en vip-behandeling hebben me 3.5 euro gekost.

1. hans:
    31 mei 2012
    en nu ben ik benieuwd naar de foto
  2. Marieke:
    31 mei 2012
    hihi... binnenkort fotootjes :)
  3. Sahidah:
    31 mei 2012
    Leuk verhaal! Ben je nog steeds (of alweer) op reis?
  4. Marieke:
    31 mei 2012
    Ik geef engelse les in China! Erg leuk :-)
    Jij nog grote reisplannen?
  5. Marianne:
    ja inderdaad een foto
    maar klinkt wel heerlijk zo'n verwen moment
  6. Joanne:
    1 juni 2012
    hihi, subliem verhaal! .... benieuwd naar het resultaat!! KUSSIE
  7. Frank:
    1 juni 2012
    Fijn te lezen dat het goed met je gaat en China nog steeds zoveel indruk op jouw & je krullen achterlaat! :-)
  8. Ans en Ed Engelsma:
    4 juni 2012
    Hoi Marieke, leuk wat van je te horen. En fijn dat het goed met je gaat. Ook wij zijn benieuwd naar je nieuwe kapsel. Wat een ervaring hè. Leuk! Veel plezier nog.