龙门石窟 Drakenpoort grotten

3 oktober 2012 - Luoyang, China

Een paar vrije dagen en een treinverbinding met mijn stad.

Een korte nacht in een vuur-voertuig (huo che) brengt me naar Luoyang, nog half schommelend bevind ik mij op het station waar ik tegen mijn ontbijtje aan loop..heerlijk om onderweg te zijn!

In Luoyang, Henan provincie ga ik op zoek naar de grotten van de Drakenpoort: Longmen Shiku. Grotten en inhammen gevuld met Boeddha beelden die je ooit vol kleur en wijsheid aankeken. Een stukje kleur vind ik nog steeds; een klein beetje in de beelden en volop in de mensen om me heen.

Ondanks al het mooie dat ik overal zag, was er een ander object waar zelfs nog meer foto's van gemaakt werden, yours truly.

Als je iemand iets hoort roepen dat als 'lawaai' klinkt dan gaat het over jou als buitenlander zijnde, als het dan ook nog eens een spierwitte 'lawaai' betreft hebben ze de hoofdprijs te pakken en kunnen foto's niet uitblijven.

In de meest onverwachte situaties wordt er een baby op je arm gedrukt en komt er een camera uit de handtas: "ok?ok?  Een grote, overtuigende glimlach op het koppie maakt dat je er een stel nieuwe vrienden bij hebt--

In de meer rustige momenten, meestal rond etenstijd, verdwijnen de toeristen en heb je het hele terrein ineens voor jezelf. Dit is het moment om alle beelden goed te bekijken en vervolgens ergens een mooi plekje te vinden om eens rustig te gaan zitten.

De beelden zijn prachtig en zover als bekend is (bij mij en volgens de informatiefolder) stammen de eerste beelden uit de tijd dat de Keizer Xiaowen van de Northern Wei de hoofdstand van Datong naar Luoyang verrplaatstte. De Boeddha's werden gemaakt in de periode van  493 AD tot 1127 AD in vier verschillende fases. Deze vier fases zijn verbonden met de mannen aan de macht; de Noordelijke Wei dynastie, de Sui dynastie, de Tang dynastie en de Noordelijke Song dynastie. Ga niet teveel op in je bewonderingen van dit alles want als je even niet oplet wordt je weer wakker 'geflitst' door een nieuwe lichting toeristen..

Tijd om verder te gaan, een paar uur in de bus met een vermakelijke vecht-film op den beeldbuis en ik ben in Dengfeng. Hier bevind zich het Shaolin klooster,  waar monniken hun zelfverdedigingssport faam hebben gegeven binnen de Chinese Wushu: Gong fu.

Het klooster komt ook regelmatig in beeld in westerse Kung fu films. Opzoek naar Gong fu ga ik de volgende dag naar de tempel waar ik ontvangen wordt door de ene stortbui na de andere. Veel gevechtskunst is er niet te zien en ik moet genoegen nemen met de show voor toeristen waar stukken ijzer op voorhoofden stuk geslagen worden..indrukwekkend niet te min.

1. Hans:
    3 oktober 2012
    ik vind het leuk om weer iets te lezen van wat je meemaakt,en krijg er zin in om heen te gaan. hoe was de bruiloft
    GR H
  2. Marianne:
    3 oktober 2012
    he Meis, leuk weer een verhaal ik zal het even printen voor oma's en opa
    knuffel Marianne
  3. Sahidah:
    11 oktober 2012
    Leuk om van je te horen en dat je in China je draai hebt gevonden!

Tussen de bedrijven door probeer ik zo af en toe een mooie reis te maken. Afgelopen winter was ik in China en in juni ben ik naar Kirgizïe geweest. Succes met al je avonturen!
  4. Marieke:
    11 oktober 2012
    Wat leuk om van je te horen!
    Ja China is helemaal top! In welk gebied ben jij geweest? Blijf genieten van die mooie reizen!
  5. Sahidah:
    11 oktober 2012
    ik ben naar Bejing, Pingyao, Xian, Yangshuo en Guangzhou geweest. Heel leuk en daarom ook veel te kort.
  6. Rita:
    18 oktober 2012
    Wat fijn om weer wat te lezen wat je meemaakt. Enne je bent natuurlijk ook heeeel bijzonder om op de foto te zetten :-) x Rita